Overwatch onlinespelen

Overwatch onlinespelen

annabelle October 9, 2018

Grundtanken inom Overwatch är att två lag, vardera med sex spelare, väljer från en samling karaktärer för att antingen ta över utvalda områden på banorna eller genom att utföra andra andra uppdrag. Karaktärerna, eller hjältarna som de också kan kallas, är indelade i olika klasser (Tank, Damage och Support) där olika spelare får fylla olika funktioner i laget som helhet. Support (på svenska översatt till understöd), exempelvis, innebär att spelaren har i uppgift att hela sina lagkamrater och se till att de kan fortsätta strida. I vissa spellägen innebär det att spelarna antingen kommer få försvara eller attackera en speciell punkt på banan. Andra spellägen består bland annat av Capture the Flag och Free For All Deathmatch.

Overwatchs historia började kring år 2014 då Blizzard annonserade att deras kommande spel Titan, som hade utvecklats under sju år, lades ner. Det spelet sades ha en hel del likheter med hur Overwatch i slutändan blev designat, bland annat med en uppsättning karaktärer som alla tillhörde olika klasser som skulle arbeta tillsammans. På deras spelmässa BlizzCon 2014 visade de för första gången upp en spelbar version av Overwatch vilket sedan följdes av en stängd beta av spelet runt årsskiften mellan 2015 och 2016. En öppen beta släpptes lite senare och inte långt därpå släpptes hela spelet till försäljning. Overwatch har sedan sin start erhållit flera utmärkelser, däribland årets spel, och utvecklats till en e-sport av rang.

De spelbara karaktärerna

Idag består Overwatch av 28 spelbara karaktärer och fler läggs till med jämna mellanrum. Dessa karaktärer är indelade inom Support, Tank och Damage. Den första karaktären som visades upp var Tracer som bygger på att spelaren kan manipulera tid och rum för att få fördelar i striderna. Alla karaktärer har utförliga bakgrunder och just Tracer kommer från Storbritannien. Torbjörn och Brigitte är exempel på karaktärer som har svenskt ursprung medan bröderna Hanzo och Genji är från Japan. Blizzard har varit noga med att representera många nationaliteter och att designen och deras egenskaper speglar deras ursprung. Andra exempel är Junkrat och Roadhog från Australien, och Zarya från Ryssland. De röstskådespelare som lånar ut sina röster till karaktärerna har också samma ursprung som sin karaktärer.

Hur storyn berättas

Berättelsen inom Overwatch är inte en lätt nöt att knäcka då spelet inte är utformat med det i fokus. Främst har spelarna fått utgå ifrån de sparsamt utformade texterna kring varje karaktär och sedan fått försöka pussla ihop en del av den informationen. Den främsta källan för storyn är dock de animerade kortfilmerna som Blizzard producerar på sidan om sitt hyllade spel. Hittills har nio sådana kortfilmer släppts där olika karaktärer är i fokus, bland annat Honor and Glory som presenterar Reinhardt, och Dragons som uppvisar rivaliteten mellan Hanzo och Genji. Spelare hungrar efter fler kortfilmer och det sägs att det ska produceras flera, men i nuläget finns ingen info kring när och vem de kommer handla om.

Storyn – En introduktion

Overwatch utspelar sig i framtiden där människan skapade robotar med en extremt utvecklad artificiell intelligens som av okänd anledning blev ond. För att motarbeta detta hot skapades elitstyrkan Overwatch ledda av supersoldaten Gabriel Reyes (Reaper). Denna grupp lyckades rädda mänskligheten och därefter ägnade sig organisationen åt rymdforskning och klimatfrågor. Reyes vän, och andreman, John Morrison (Soldier 76) blev befordrad i och med vinsterna över robotarna (kallade omnics) och en klyfta uppstod mellan de båda. Denna klyfta splittrade hela organisationen då vissa stod med Reyes och andra stod med Morrison. Trots denna nedgå

Team Fortress 2 är ett lagbaserat förstapersonsskjutarspel, skapat av en av världens mest framgångsrika spelstudior, amerikanska Valve. Sedan spelet släpptes 2007 har det genomgående varit framgångsrikt och samlat stora spelarskaror. Det älskades även av kritiker och blev en kommersiell framgång. Särskilt uppskattades spelets kreativa användning av olika, unikt designade karaktärer som alla bidrog med en egen spelstil och gjorde spelet varierat och oberäkneligt. Dessutom uppskattades den unika speldesignen, humorn och de starka personligheterna hos karaktärerna – något ovanligt för spel i multiplayer-genren. Än idag. över tio år senare, är spelet mycket populärt och uppdateras fortfarande kontinuerligt av utvecklarna som lägger till nya vapen, nya kläder och nya spelmiljöer. Team Fortress 2 har länge haft en inofficiell tävlingsscen men sedan 2016 ges den även officiellt stöd.

Team Fortress 2 släpptes alltså först till PC och Xbox 360 i oktober 2007. Då var det en del av spelsamlingen “The Orange Box”, som även innehöll andra populära spel som Half-Life 2 och Portal. Ungefär en månad senare släpptes spelet även för Playstation-konsolen. Året efter kom spelet ut i en fristående version, först på samma tre plattformar och till sist på Mac OS X under 2010. År 2011 gjorde Valve så att spelet var gratis att spela och det finansieras idag istället genom så kallad mikroförsäljning av till exempel häftiga kläder eller speciella karaktärsutseenden. I samband med detta las även ett så kallat loot-system till, där spelaren kan få tag på slumpvist bestämda föremål genom att spela spelet.

Spelets design och mål

En match i Team Fortress 2 utgörs av två lag som tävlar mot varandra. Det bakomliggande temat går ut på att det ena laget är en byggfirma medan det andra är en rivningsfirma, vilka uppenbarligen har olika mål. Syftet är att erövra ett specifikt objekt eller att utföra ett speciellt uppdrag – exakt vad matchen går ut på beror på vilket spelläge och vilken spelmiljö som spelarna har valt. Från början fanns det sex olika sådana miljöer att välja mellan, alla med sina särskilt designade uppdrag. Dessa sex är fortfarande de enda som går att spela i konsolversionerna av spelet. På PC och Mac OS däremot har flera dussin nya lagts till. Varje spelare kan dessutom välja mellan nio olika klasser, alla med sin egen spelstil.

Spelets historia

Team Fortress 2 utvecklades ursprungligen som en modifikation till ett annat mycket populärt förstapersonsskjutarspel: Quake. De som låg bakom modifikationen, Team Fortress Software, anställdes av den redan framgångsrika studion Valve och spelet fördes över till en egen spelmotor – GoldSrc. Från början, alltså under utvecklingen, hade spelet namnet “Valve’s Team Fortress”. Under tiden som detta nya, modernare spel utvecklades släpptes en fristående version av den ursprungliga modifikationen, under namnet “Team Fortress Classic”. Utvecklingen pågick sedan under nästan tio år, där nyheter, bilder och annan information om spelet periodvis släpptes till alla de fans som ivrigt väntade på en uppföljare. Under den här tiden genomgick spelet många olika stadier i sin design – särskilt den visuella stilen ändrades markant från realistisk till mer lekfullt färgglad.

Spelets spellägen

Team Fortress 2 innehåller många olika spellägen, alla med med olika regler. Ett av de mest populära är “Capture the Flag”, där de båda lagen måste försöka stjäla en portfölj med hemlig information från motståndarlaget. Om de lyckas ta portföljen hela vägen till sin egen bas får laget en poäng och det lag som först tar sig till tre poäng vinner. Ett annat läge heter “Control Points”. Där är syftet att strida om kontrollen över olika kontrollpunkter som är utspridda över kartan – ofta tre eller fem stycken. För att vinna måste ett lag ensamt kontrollera alla punkter under en viss tidsperiod. Ett tredje exempel är “Payload”, där det ena laget ska föra en vagn med en bomb genom flera områden på en viss tid.

Spelets klasser

Spelarna i Team Fortress 2 kan i varje match välja mellan nio olika klasser, alla med sin unika design, både spelmässigt och när det gäller utseende. Dessa nio delas i sin tur in i tre roller: “Attack”, “Försvar” och “Stöd”. Varje klass har sina egna styrkor och svagheter som spelarna måste anpassa sig till för att kunna vinna en match. Detta gör att spelet kräver strategi, lagarbete och smart planering för att vinna, inte bara mekanisk färdighet. De aggressiva klasserna är Scout, Soldier och Pyro, de defensiva är Demoman, Heavy Weapons Guy och Engineer och slutligen är de stödjande klasserna Medic, Sniper och Spy. Alla klasser har minst tre vapen var att välja på: ett unikt förstavapen, ett andravapen och ett närstridsvapen.

ng så bildades Overwatch på nytt av den hyperintelligenta gorillan Winston, och hans nödrop till de forna medlemmarna kan både ses och höras under sekvensen som startar spelet.

Overwatch League

E-sporten växer för varje år som går med populära spel som Counter Strike: Global Offensive och League of Legends. Blizzard har satsat stort på sin egna e-sport för Overwatch kallad Overwatch League. Lagen till Overwatch League formas utifrån en specifik plats i världen med sponsorer där spelare från hela världen kan vara medlemmar. De flesta lagen hittills är amerikanska lag, exempelvis Boston Uprising och Dallas Fuel. Tittar man dock på laget Florida Mayhem så ser man att inga av deras spelare kommer från USA utan är primärt bildade med spelare från Sverige, Finland och Sydkorea. London Spitfire som är baserat i London består endast av spelare från Sydkorea. Overwatch League är för närvarande inne på sin andra säsong.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *