PlayerUnknown’s Battleground onlinespelen

PlayerUnknown’s Battleground onlinespelen

annabelle October 9, 2018

Under hösten förra året så slog spelföretaget Bluehole flertal rekord med sitt nya spel.Vi ska undersöka Brendan Greenes ideér och förhoppningar, hur han lyckades få fram en av de största spelen genom tiderna och de otroligt olika åsikterna från spelarna, fansen och kritikerna. Brendan Greene hade länge haft en fascination av idén om ett “Battle Royale” spel. Han klev först in i rampljuset när Arma 2 åter-exploderade i popularitet på grund av ett mod som hette “DayZ”. Han gjorde ett mod av DayZ som han kalla för “DayZ: Battle Royale”. Det blev väldigt populärt snabbt. Twitch streamers och Youtubers fick det väldigt ostabila och buggiga modet att se väldigt kul ut och intresset växte.

Han var inspirerad av den japanska filmen “Battle Royale” som handlade om en högstadieklass i Japan med en ung-kriminalitet epidemi. Staten hade därför skapat programmet “Battle Royale” där klassen skickas ut till en övergiven ö. De får en väska med olika sorters vapen eller utrustning. Sedan blir de tillsagda att döda varandra. Det gick ut på att klasskamraterna skulle döda varandra tills det bara fanns en kvar. Han tyckte om konceptet. Han motiverade i en intervju att en gigantisk bana med slumpmässiga verktyg och vapen ger ett spel mer omspelbarhet. Han drog in fler koncept som att hoppa från ett flygplan, han motiverade det som att man skulle tänka taktiskt när man landa. Man kan säga att han importera formatet till ett tv-spel fantastiskt bra.

Bakom succén

När populariteten för Arma 2 dog, flyttade Brendan till Arma 3 istället där han skapade moddet på nytt. Då fångade han intresset av “Daybreak Game Company” när de höll på att utveckla sitt överlevnadsspel “H1Z1”. De ville ha “Battle Royale” konceptet i sitt spel och Brendan gick med. De skapade då “H1Z1: King of the Kill” där samma koncept gällde. H1Z1 fick väldigt mycket kritik men blev också en storslagen succé. Men inget jämfört med vad Brendans nästa projekt skulle bli. Han kontaktas av Chang-han Kim förman på Bluehole. Omkring samma tid som Brendan lämnar “Daybreak Game Company” blir han inbjuden till att jobba med Kim på ett nytt “Battle Royale” koncept. Inom en vecka flyger Brendan till Sydkorea för att jobba.

Succén

Spelets utveckling började tidigt under år 2016 och utvecklingen publicerades i juni 2016. Planen var att spelet skulle vara redo inom ett år. Det gick inte riktigt så snabbt med ett utvecklingsteam på 35 personer. Enligt Brendan var flertal av arbetarna så dedikerade till projektet så de jobbade gratis i övertid. Intresset för spelet växte drastiskt, det var killen bakom alla populära mods och “H1Z1”, så det var givet att intresset växte. Spelet släpptes som “Early Access” i mars 2017. Populariteten öka extremt med hjälp av gratis marknadsföring från sociala medier. Detta var både en vinst och en förlust för Bluehole. Vinsten var de 3 miljoner aktiva spelarna de fick inom 1 år men med så mycket popularitet lyste inte bara de positiva sidorna av spelet.

Inte bara sol och regnbågar

Då spelet nästan kan räknas som ett indie-projekt så var det fullt med buggar, prestandaproblem och fuskare. Det föll i samma fälla som så många andra spel under “Survival” kategorin. “Early Access Hell” eller “Development Hell” är ingenstans man vill stanna länge som spelutvecklare, detta visste Brendan. Han tog dock smällarna relativt bra då spelet fortfarande gjorde det “Battle Royale” spel skulle göra bäst av allt på marknaden just då. Men bara några månader innan spelet skulle släppas officiellt. När Playerunknown’s Battlegrounds drog in 270 000 spelare på en månad och 426 000 nästa så släpptes Fortnite. Denna konkurrens väntades det inte mycket av. Men när spelarna börjar bli trötta på alla buggar, alla fuskare, prestandaproblem och serverproblem så blev konkurrensen ett faktum.

Vinst i förlust

Playerunknown’s Battlegrounds räknas i historien som en succé. Men det kommer också att skrivas om hur det snabbt blev nedslaget från tronen. Epic Games tog hem det med deras gratis version av “Battle Royale”-konceptet. Det är upp till debatt om vilket spel som är bättre och det beror mycket på smak. Spelen är väldigt olika. Det stoppade inte Bluehole från att försöka stämma Epic Games för att ha “kopierat deras koncept”. Dock släppte Bluehole rättegången i juni 2018 då den slutade oavgjort. Spelare kommer aldrig glömma inverkan PUBG hade på spelmarknaden och hur det introducerade en helt ny genre. Med flertal företag som berättar om hur de ska införa Battle Royale konceptet i sina spel så var PUBG bara ett startskott för den nyfödda genren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *